Leven

Cynthia Schultz presenteert eerste boek

10-04-2013 15:00

Je bent zestien, gefascineerd door beauty en je blogt daarover. Op je 22e is dit blog een van de best bezochte van Nederland en heb je een boek geschreven over je favoriete onderwerp met jouw hoofd op de cover. Nee, niet veel mensen kunnen zeggen dat hun leven zo verloopt. Maar Cynthia Schultz, het brein achter misslipgloss.nl, wel.

In het chique Andaz Hotel in Amsterdam was dinsdagmiddag de presentatie van het boek Beauty. Volgens Schultz is dit haar blog in boekvorm, alleen dan 250 pagina’s dik. Het is druk op de launch. De ruimte aan de achterzijde van het hotel staat helemaal vol met gasten die een glimp op willen vangen van de succesvolle blogger. Op de lange tafels aan de zijkant staan exemplaren van Beauty uitgestald. Vanaf de cover lacht Schultz de toekomstige eigenaren van het boek toe.

Sommige pakken het op en bladeren er alvast in. Wie dat doet, ziet veel foto’s en vooral een flinke dosis aan make-up tips die per hoofdstuk overzichtelijke zijn ingedeeld. Ogen, wangen, nagels. Alles waarvoor een beautyproduct op de markt is (alles dus) wordt in een apart hoofdstuk behandeld. Haar gezicht siert ook de cover van de nieuwste Viva. Naast het boek is ook dit blad in grote getale aanwezig.
boekenuitgedeeld

Geen verwachting

Op haar zestiende had Schultz nooit durven dromen dat ze ooit met haar gezicht op de cover van wat dan ook zou staan door haar blog. “Toen ik begon had ik geen enkele verwachting. Ik blogde gewoon omdat ik het leuk vond. Had geen idee dat je van bloggen je werk kon maken. Dat dat nu is gelukt, vind ik nog steeds wel een beetje bijzonder.” vertelt Schultz. Dat ze ooit meer dan honderd pagina’s over haar hobby zou volpennen en dat dan een boek zou gaan heten, had ze toen al helemaal niet kunnen bedenken. Tot november 2012 bleef het bij hiervan dromen. Maar toen ze werd benaderd door een uitgeverij ging het snel. “Ik wist precies wat ik wilde schrijven. Mijn boek moet gelezen kunnen worden door mensen die al een beetje wat van make-up weten en door mensen die er nog helemaal niets van weten.” Hoewel Schultz in haar hoofd precies wist hoe ze het wilde, moest ze dit nog wel overbrengen naar het digitale papier. Een maand lang werkte ze er aan, naast de 60 tot 80 uur per week die ze aan haar blog besteedt. Of ze dan nog wel tijd had om te slapen of eten? Naar eigen zeggen wel.
cynthiametthijswillekes
Nu, zes maanden later, is het boek af. Voordat het op de plank van mening beautyliefhebber zal prijken, wordt het ingewijd met een officieel momentje. De aanwezigen onderbreken hun gesprek en draaien zich richting de grote doek met de logo’s van de sponsors erop zodra ze een door een microfoon versterkte stem horen. Het is de stem van Marij Bertram, van de uitgeverij van Beauty. Zij prijst Schultz de hemel in. Niet vaak heeft zij samengewerkt met een auteur die zo goed wist wat zij wilde en het binnen korte tijd ook allemaal regelde. Dan neemt Schultz zelf het woord. Zij reikt een exemplaar van haar boek uit aan visagist Thijs Willekes. Na een kort praatje begint voor de auteur een signeermarathon. Iedere bezoeker mag zijn eigen Beauty komen afhalen en kan daar door de beautyblogger iets persoonlijks in laten zetten. De rij staat van het kleine tafeltje in de linkerhoek waaraan de schrijfster zit, tot de deur aan de andere kant van de zaal.
cynthiasigneer

Begin

Na bijna twee uur signeren, op de foto gaan en meer signeren, is het klaar. Schultz is moe, maar voldaan. Een goedlopend blog, een boek. Alles wat de auteur als pubermeisje uit het Overijsselse Dalfsen niet had kunnen bedenken, is toch gebeurd. En dit is nog maar het begin. Want: bloggers gaan nog veel belangrijker worden volgens Miss Lipgloss. “Mensen geloven de reclames en bladen tegenwoordig niet meer. Ze geloven wél hun vriendin die zegt: ‘hey, die mascara is goed.’ En dat is wat ik doe op mijn blog. Ik vertel wat wel en niet goed is en dat is ook hoe mijn site altijd moet blijven.” besluit zij.

Beauty is vanaf vandaag te koop in de boekhandel voor €14,95. Online is hij natuurlijk ook verkrijgbaar.

Foto’s: Nicole Tegelaar