Media & TV

Sluikreclame: 110.000 euro boete voor NOS

06-06-2013 11:06

De NOS moet 110.000 euro boete betalen aan het Commissariaat van de Media vanwege sluikreclame. Dat staat in het jaaroverzicht 2012 van de TV-waakhond. De Boeddhistische Unie Nederland – verantwoordelijk voor de Boeddhistische Omroep krijgt een boete van 2500 euro. Tevens wordt er 50.000 euro teruggevorderd. Beiden omdat de omroep haar budget ‘onrechtmatig’ besteedde.

Voetbal en wielrennen

De NOS had bezwaar gemaakt tegen de boetes maar het Commissariaat heeft deze ongegrond verklaard. Het gaat om sluikreclame tijdens uitzendingen van de EUFA Champions League en Studio Sportzomer: De Avondetappe.

Onderzoek Powned en WNL

Het Commissariaat houdt op ‘uitdrukkelijk verzoek van de toenmalige minister van OCW’ -dat is dus Ronald ‘Ome Roon’ Plasterk (PvdA) – verscherpt toezicht op de twee aspirant-omroepverenigingen PowNed en WNL. Plasterk wilde weten of er geen ontoelaatbare banden bestaan met de website GeenStijl en de Telegraaf Mediagroep, die aan de wieg van de verenigingen hebben gestaan. Een rapport daarover moet het Commissariaat nog sturen naar staatssecretaris media Sander Dekker (VVD). “Ook na deze rapportage wordt de intensieve monitoring voortgezet, met zo nodig vervolgacties als resultaat”, aldus het Commissariaat.