Kunst

Muziekonderwijs van DJ D-Rok

31-01-2014 15:41

Er is een mooie trend gaande in het clubcircuit. UK Garage begint namelijk weer aan populariteit te winnen! Iets dat ik alleen maar aanmoedig omdat ik ten eerste een diepe liefde heb voor 2step, en omdat garage eigenlijk nog steeds relevant is in de Engelse muziekscene. Veel hedendaagse Engelse artiesten zouden er niet zijn zonder de lange reis die garage gemaakt heeft.

Om te begrijpen wat garage is, moeten we eerst een stap in de tijd maken. Waar het genre zich nu vooral laat kenmerken door de Britse dominantie, liggen de wortels echter in Amerika. Daarom keren we kort even terug naar New York tussen 1978 en 1987, waar Larry Levan bezig was om zich onsterfelijk te maken. Dit multi talent (naast zijn dj activiteiten arrangeerde en produceerde hij), kon echter niet weten dat hij het begin van een lange kettingreactie zou zijn.

Platenkeuze

Zijn stijl van draaien kenmerkte zich door het creëren van hits. Niet als producer, maar door zijn platenkeuze op de avond. Met zijn voorliefde voor soulvolle en verlengde disco tracks, bond hij een groot publiek aan zich waardoor de tracks die hij frequent draaide automatisch hits werden in het clubcircuit. Dit alles vond plaats in discotheek The Paradise Garage (daadwerkelijk een oude garage die verbouwd was), en door de populaire stijl van Levan gingen artiesten speciaal voor deze club tracks maken in de hoop ze op een avond te horen. Een genre was geboren, disco stond aan het begin van wat we nu kennen als Garage.

Het genre werd overgenomen door een club in New Jersey. Zanzibar zorgde begin jaren 90 voor een evolutie binnen garage. House (veelal uit Chicago) werd steeds populairder, waardoor er een mix ontstond tussen het soulvolle van Larry Levan met het geluid dat populair was in de clubs op dat moment. Voorbeelden hiervan zijn tracks als Luv Dancing en Higher. Artiesten als The Masters At Work speelden hier een grote rol in.

Overwaaien naar Europa

Al snel waaide dit alles over naar europa. En vooral naar Engeland. De Amerikaanse ‘’garage house’’ werd opgepikt door lokale Engelse dj’s die veelal op achteraffeestjes draaiden. Raves als je het zo wilt noemen, maar het kwam er op neer dat de club eigenlijk al dicht was maar dat ze stiekem toch nog even doorgingen tot de vroege uurtjes. Op deze feestjes draaiden ze vooral drum&bass en om de platen gelijk met elkaar te laten lopen werden de garage platen flink versneld. Hierdoor gingen het tempo en de pitch omhoog, waarmee het bekende garagegeluid langzaam tot leven kwam.

Daarna evolueerde het genre in hoog tempo. De dj’s bleven het tempo omhoog gooien, de sound van de platen werd agressiever en de basslines kwamen centraal te staan. Ook traden er steeds meer Engelse artiesten naar voren. Omdat import platen nogal duur waren, besloten ze het zelf dan maar te doen. Tracks als Bump ’n Go en Everybody stonden aan het begin van UK garage.

DJ’s als supersterren

De populariteit van garage stagneerde in Amerika, maar in Engeland werd de scene groter en groter. Speedgarage was het gevolg. Het Britse aandeel werd steeds groter en de muziek industrie spong er bovenop. Rip Groove was een absolute hit maar eigenlijk dreef het genre steeds meer af. Het kenmerkende soul geluid was er vanaf. In 1998 was de populariteit van UK garage gigantisch. Garage-artiesten bestormden de hitlijsten, er kwamen radio stations die 24 uur per dag uitzonden en de feesten waren niet meer te tellen. Producers als MJ Cole en Todd Edwards werden supersterren totdat er een laatste ingrijpende verandering in het genre zou volgen.

Waar UK Garage altijd een four to the floor-patroon had, stapten producers in 1999 daar nu opeens vanaf waardoor 2 step geboren werd. Zoals de naam het al zegt, lag de nadruk van het kick patroon op de traditionele één en drie. Twee kicks dus, two steps. Het commerciële succes was gigantisch en binnen 2step ontstonden er twee takken. Artiesten als Zed Bias brachten het donkere naar voren. Een sound die weer van grote invloed was op een muziekstijl die later zou ontstaan: dubstep. En aan de andere kant van het spectrum, zaten producers die top 40 r&b hits een 2step twist gaven, en er bootlegs van maakten. Craig David lanceerde zijn solo carrière dankzij Artful Dodger en Sweet Female Attitude zorgde met Flowers voor mijn favoriete 2step track. De catalogus is echter zo groot, door de vele bootlegs etc, dat ik aan kan raden om gewoon een middag door te klikken op youtube. Er is te veel goede muziek gemaakt om te beschrijven in één column.

Het was echter nog niet gedaan met de ontwikkeling van UK Garage en de typische Engelse sound. Zo zouden er nog tal van andere genres ontstaan die allemaal van Garage afstammen. Denk hierbij aan Dubstep, Grime, Darkstep en UK funky. Ook zouden artiesten als Dizzee Rascal en Katy B, nooit hetzelfde geklonken hebben zonder de invloed die Garage had. Wat in 1979 begon als disco, is eindelijk weer in de Amsterdamse clubs te horen.

DJ D-Rok (Daan Koekelkoren) draait onder andere op Wicked Jazz Sounds, Lovebirds en Zwarte Koffie, schrijft en produceert eigen tracks, maar is ook niet te beroerd om ons te onderwijzen in (zwarte) muziek.

Beeld: Shutterstock