Recensie

Humberto Tan: de Pim Fortuyn van de Late-Show

13-03-2014 11:28

Frits Barend is er wel voor. Katja Schuurman die in een lateshow mee praat over de politiek in Syrië. “Denken dat je daar als kijker geen steek wijzer van wordt, is een grote blunder. Misschien heeft Katja een Syrische buurman en heeft ze daardoor een interessante inbreng”. 

Barend is één van de sprekers in een stuk in de VPRO-gids van volgende week over het fenomeen Humberto Tan. “Prettig, opgewekt en vriendelijk”, luidt de kop en de schrijver van het stuk probeert te analyseren waarom Tan beter te pruimen is en regelmatig hoger scoort dan old school Pauw & Witteman.

 

‘Volgens Sheila Sitalsing zijn Pauw & Witteman van de “harde confrontatie” (LOL)’

 

Volkskrant-columnist en sidekick bij DWDD Shella Sitalsing wordt ook geïnterviewd over Tan want tenslotte heeft iedereen verstand van televisie. Volgens Sheila is er een ‘verschil in toon’ tussen Tan en zijn vakbroeders bij de publieken. Pauw en Witteman zijn volgens haar van de “harde confrontatie” (LOL), Tan krijgt meer uit zijn gesprekspartners door hen “empatisch” te ondervragen. “Iemand fileren is niet zijn ding”.

Rolling Stones

Woensdagavond heb ik alle talkshows maar eens op één hoop gegooid en vooral naar de openingen gekeken. Het wereldnieuws was natuurlijk dat de Rolling Stones naar Pinkpop komen en dat is nog veel belangrijker dan de Syrische buurman van Katja. Met één strenge restrictie: de Stones zijn ontegenzeggelijk legendarisch, Jan Smeets van Pinkpop heeft inderdaad een wonder verricht, maar de Stones zijn wel nagenoeg 70-plus.

 

‘Nederland 1 is voor de 50-, 60- en 70-plussers, dus die zullen wel meesmullen met het Rolling Stones-toneelstukje van Matthijs van Nieuwkerk (53)’

Geen probleem voor DWDD, want daar mogen de vijftigers in petit comité van Matthijs hun favoriete nummers uitkiezen. Huisvriend Nico Dijkshoorn (53) gaat voor Wild Horses en Herman Brusselmans (56) voor She is a rainbow.

Bejaarden

Van Nieuwkerk (53) is altijd bang om iets van zichzelf te laten zien dus voert hij een act op, alsof hij de Stones vlak voor de uitzending heeft ontdekt. Hoe dan ook, Nederland 1 is voor de 50-, 60-, en 70-plussers, dus die zullen wel meesmullen met dit toneelstukje. Het gaat bij DWDD alleen nog maar om de kijkcijfers en niet (meer) om de jongeren, vandaar de verhuizing naar Nederland 1.

Dat is voor Humberto Tan andere koek. Hij krijgt van zijn superieuren de taak om de doelgroep 20-49 jaar te pleasen, want bij RTL gaat het vooral om de adverteerders. Daar moeten ze hun geld zelf verdienen en verkeren ze niet in de luxe positie dat je iedere avond je vrienden kunt uitnodigen, zoals Van Nieuwkerk.

Tongzoenen

Tan opende dus met ‘crime‘, de verdwijning van Henry de Vries, met aan tafel zijn vrouw Josien en de onvermijdelijke Peter R. de Vries, maar had ook de frontvrouw van de band Skunk Anansie in de studio. Niet alleen om te zingen, maar ook om haar visie te geven over sexisme en racisme. Verder een item over tongzoenen naar aanleiding van een heet filmpje waarin onbekenden elkaar op de bek pakken. Leuk voor de jeugd, zeg maar.

 

‘Bij de publieke omroep gaat het even agressief om de kijkcijfers maar dat wordt daar altijd gebagatalliseerd omdat dat ten koste zou gaan van de inhoud’

 

Pauw en Witteman blijven dagelijks doorborduren op de komende gemeenteraadsverkiezingen. Woensdagavond wel héél erg saai met Halbe Zijlstra (VVD) contra Emile Roemer (SP). Tijdens een debatje tussen de heren kreeg ik acuut last van Haagse allergie en de drang om überhaupt nog te stemmen zakte weg tot diep in mijn schoenen.

Kijkcijfers

Birte Schohaus, onderzoeker naar de relatie tussen politici en journalisten in talkshows, beweert in dezelfde VPRO-gids dat het “bij de commerciëlen om kijkcijfers gaat”.
Welnu mevrouw de wetenschapper, ik moet u teleurstellen. Daar gaat het bij de publieke omroep even agressief om, maar dat wordt daar altijd gebagatalliseerd omdat dat ten koste zou gaan van de inhoud. Al héél lang een drogreden en een fabeltje tegelijk.  

 

‘Met de halve VARA als tafelheer of -dame en de hele grachtengordel over de vloer bij DWDD’

 

De komst van Humberto is veel simpeler te analyseren, daar heb ik de wetenschap niet voor nodig. Tan lijkt een beetje op Pim Fortuyn, die de gevestigde orde in het Den Haag van Zijlstra en Roemer ooit liet beven .Ook Tan breekt iedere avond in in de heilige huisjes van Paul, Jeroen en Matthijs en maakt eindelijk eens een einde aan het Hilversumse old boys network. Met de halve VARA als tafelheer of -dame, de hele grachtengordel over de vloer en je complete kennissenkring voor bij de nazit. Want dat is véél gezelliger tijdens een vorkje prikken op uw kosten.  

“Prettig, opgewekt en vriendelijk”.
Inderdaad, de VPRO-gids heeft gelijk. Maar ondanks alle lof uit linkse kringen wilde Tan toch niet met de gids praten.

Er zijn dus tóch nog wat hobbeltjes te nemen.