Media & TV

Omroepfossiel Joop Daalmeijer: meer airplay voor jonge moslims

28-03-2014 16:43

Even dacht ik in de auto, luisterend naar Radio 1, Dit Is De Dag, met Thijs van den Brink, dat de presentator nog strafwerk mee kreeg van de zeer pedante Joop Daalmeijer. Voorzitter van de Raad van Cultuur. Voormalig omroepregent, zenderbaas van Nederland 2, baantjesjager en die nu zijn keel opzet, omdat de publieke omroep op de schop moet.

Een typisch voorbeeld van hoe oud-gedienden uit het publieke bestel in een andere context zich ineens radicaal gaan opstellen, omdat ze uit de gevarenzone zijn van hun voormalige werkgevers. Dus eerst je zakken vullen in datzelfde bestel, om vervolgens bij de Raad van Cultuur de tegendraadse wijsneus uit te hangen. Heel hard toeteren en zelfs schreeuwen zijn Daalmeijer niet vreemd. Blijkbaar bang om niet gehoord te worden. En in het bijzonder bang om niet serieus genomen te worden door zijn oud-collega’s, die dat patriarchale, dominante gedrag feilloos doorprikken.

Schooljongen

Van den Brink werd tijdens het gesprek over het advies van Daalmeijer aan staatssecretaris Dekker van Cultuur als een schooljongen behandeld. Daalmeijer verweet Van den Brink onkunde, naïviteit en gebrek aan kennis over het bestel en de omroeppolitiek. Ik heb Van den Brink hoog als interviewer, zeker op de radio en ik ben nog steeds verbaasd, dat hij zich zo liet afserveren door een omroepfossiel op zijn retour.

Het ontslag van Elsbeth Gruteke, een radiocollega van Van den Brink, viel nog even tijdens het gesprek, hetgeen Daalmeijer zeer betreurde. Hij had zelfs nog getwitterd toen dat speelde. Joop heeft achteraf wel een verklaring voor dat ontslag. “Dat komt door het gekonkel in Hilversum. In de netredacties gaat het totaal niet om de inhoud, maar om wie de macht heeft. Dat moet veranderen.”
Hoe cynisch uit de mond van een omroepbobo die die cultuur zelf decennia lang heeft gekoesterd en in stand heeft gehouden. Uit angst voor het prestigieuze baantje en het aanzien in het Hilversumse mediapark.

Weghalen bij de commerciëlen

Daalmeijer wil naar een moderne omroep, “die de toekomst aankan.” Met programma’s “meer van nu en minder van toen”. Helaas, ik zie het nog niet echt voor me. Het regent nog teveel holle frasen en clichés. Joop wil de moslims meer airplay geven, zeker als je ziet wat Wilders voor schade aanricht. Jonge moslims moeten weer bereikt worden, een belangrijke taak voor Daalmeijers nieuwe bestel. Jongeren worden sowieso aan hun lot overgelaten bij de publieken, dus moeten we ze weghalen bij de commerciëlen, vindt Daalmeijer.
Bovendien mag iedereen aan het nieuwe bestel bijdragen, van productiehuis tot maatschappelijke organisaties. Dus krijgen we in 2020 waarschijnlijk ANWB-tv, oppert Van den Brink. Lekker onafhankelijk.

Zolang je de omroepwet als leidraad neemt, hoef je volgens Daalmeijer nooit bang te zijn voor belangenverstrengeling of misbruik binnen het publieke bestel. Als je maar aangeeft dat het om een gesponsord programma gaat, heel belangrijk binnen de cultuursector, doceert Daalmeijer aan Van den Brink.

Zieltjes winnen

Tijdens het geprek lopen de gemoederen hoog op over het verschil tussen marktaandeel en bereik. De marktaandelen mogen van Joop best wat lager, op dit moment het belangrijkste criterium om iets op de buis te krijgen en te behouden. DWDD verhuist naar Nederland 1 en krijgt er een half miljoen kijkers bij.

Niet belangrijk vindt Daalmeijer, hij is voorstander van een bestel dat zoveel mogelijk groepen binnen de samenleving bereikt, ongeacht de kijkcijfers. Opmerkelijk uit de mond van een ex-schemabouwer op Nederland 2, die door zijn toenmalige programmering juist zoveel mogelijk zieltjes wilde winnen op zijn zender. In het NOS-Journaal zag ik al een verhitte Jan Slagter van omroep Max, die moedeloos wordt van de plannen van Daalmeijer. De reorganisatie van het bestel met de nadruk op samenwerking tussen de omroepen, in het kader van de bezuinigingen, heeft zich zojuist voltrokken.

Daalmeijer wil naar hoofdredacteuren per genre en af van de zendercoördinatoren, zijn eigen, voormalige functie. “Zendercoördinatoren hebben geen verstand van de inhoud, daar heb je andere, creatieve personen voor nodig.” “De NPO is een bestuurlijke moloch geworden, daar moet een open, creatieve organisatie voor in de plaats komen.” Dekker is nu aan zet en gaat het rapport bestuderen, zo rond de zomer horen we meer. “De kijker is het gesteggel in Hilversum beu. Mensen ergeren zich aan het bestuurlijke gedoe en eigenlijk is dat zonde.” Des te opvallender dat de staatssecretaris een voormalig omroepregent een kwasi modern rapport laat schrijven.