Media & TV

WK voetbal: bindmiddel om je zakken mee te vullen

08-05-2014 10:35

Miljardairszoontje Johnny de Mol en Ajacied Daley Blind hebben hetzelfde jeugdtrauma. Een beroemde vader waar ze nooit meer overheen komen. Bovendien lijdt Johnny, net als zijn papa aan hoogmoedswaanzin, want het Jezusbeeld in Rio draagt voorlopig het oranjeshirt met de titel ‘Johnny in Oranje’.

Tieten en billen

Vooral gefixeerd op tieten en billen op het strand van Copacabana warmt De Mol junior ons de komende weken op voor het WK voetbal in Brazilië. “Geen voetbalprogramma zoals er al zoveel zijn. Geen discussie of ellenlange analyses. Johnny in Oranje is een gevoel, het WIJ-gevoel. Het Oranjegevoel” schrijft de huisdichter van RTL prozaïsch in het persbericht van de zender. Wellicht een formatje in één minuut bedacht tijdens de barbecue bij de familie De Mol. Papa tovert voor zoonlief zijn netwerk uit de hoge hoed en een dagje optrekken met Wesley Sneijder in het Istanbul van Galatasaray is dan verder een koud kunstje.

Wesley is uit hetzelfde hout gesneden als Johnny. Nog los van een beperkte woordenschat, ook fervent liefhebber van opsmuk. Dus in zijn eigen voetbalbusje, met in de weelderige kussens nummer tien geborduurd, loopt hij leeg bij Johnny over zijn succes, aandacht en status bij de Turkse club. Wesley kan nóóit meer over straat en hoe graag zou hij niet eens een dagje in volledige anonimiteit willen doorbrengen.

“Nou, daar weten we wel wat op”, spreekt Johnny ons op kinderlijke toon toe en de presentator tovert vervolgens een mooie zwarte pruik voor de kleine voetballer uit zijn toneelkist.

Kritiek op Sneijder

Heel even wordt er nog gesproken over de kritiek op Sneijder, maar dat wordt door Johnny al gauw als “gezeik” afgedaan. Ok, geen aanvoerder meer van het Nederlands elftal en nog helemaal niet zeker van een basisplaats voor het WK, maar dat is bijzaak. Wesley is in topconditie, dus Van Gaal kan volgens het omhooggevallen duo niet meer om de speler heen. Ik voorspel overigens een heel ander scenario voor het voetbalproleetje.

Ook het NOS-Journaal en het RTL-Nieuws waagden zich aan een eerste item over de beginnende oranjekoorts. Aanleiding was de eerste training van het nog niet complete Nederlands elftal in Hoenderloo. Van Gaal natuurlijk in zijn rol van de arrogante, meedogenloze leidsman. De personificatie van het Jezusbeeld in Rio de Janeiro, uitkijkend over het klootjesvolk, dat vanaf nu geteisterd wordt met infantiele reclames, vooral van Heineken.

Voetbalhaters, zet u schrap

Zeventig procent van ons blijft thuis aan de buis om het WK te volgen, want er zijn nog maar 15.000 kaartjes verkocht voor het evenement. Dus voetbalhaters van de Lage Landen, zet u schrap voor de tsunami aan merchandising, die als een vloedgolf over u heen zal spoelen.

Johnny de Mol voerde ook nog een toneelstukje op met Jan Smit, want ook de Volendammer moet natuurlijk meeliften met het komende toernooi. Is er een mooiere manier dan het bindmiddel voetbal om je zakken mee te vullen?

Binnen no time moest er een oranje-hitje uitgeperst worden en dan “doet het woord kampioen het altijd goed”, volgens Jan en Johnny. Maar ook rijmt “schreeuwen op leeuwen”, dus dan krijg je vanzelf “ we schreeuwen onze jongens naar de wereldcup”. Kunt u thuis ook proberen, levert alleen niks op.

STER

Daar heeft de STER nu juist geen last van. Vol trots meldt de club die de reclame regelt op tv dat je voor dertig seconden tijdens het WK twee ton betaalt. Maar let op, dan ben je als adverteerder wél verzekerd van soms tien miljoen kijkers naar jouw product.

Onder het motto “U de regie, wij de energie” is stroom- en gasleverancier E.ON al begonnen. Volgens eigen zeggen “Een van Europa’s grootste leveranciers”. Onder andere hoofdsponsor van een cricketclub in Schiedam en de Rotterdamse Schouwburg.

Beste regisseurs

Nu begeeft het bedrijf zich dus in de wereld van het voetbal en over de commercial is heel lang nagedacht. Een look-a-like van Van Gaal zit op de regisseursstoel en praat naar een goal toe, alsof hij alle wijsheid in pacht heeft. Moraal: “de beste regisseurs zitten thuis”.

Of de echte Van Gaal droomt over de wereldbeker, vroeg de RTL-verslaggever aan de echte Louis. “Nee, beste jongen”, was het antwoord, “ik ben van de realiteit, want dromen zijn bedrog”.

Mijn advies: gaat u allen rustig slapen. Want Johnny, Wesley, Louis, E.ON én Heineken waken de komende maanden over u.