Media & TV

Terugkijken: #WeAreN christenen en het ‘nun’-teken

31-08-2014 15:14

#WeAreN is een internationale campagne om solidariteit te tonen met christenen in Irak en Syrië. Door het dragen van het Nasrani-teken of het teken op sociale media te plaatsen, kan iedereen zijn/haar verbondenheid laten zien met vervolgde christenen in het Midden Oosten NPO Spirit vroeg in Utrecht of mensen het teken herkennen en maakte deze reportage. 

De aanleiding voor #WeAreN is het extreme geweld door IS (voormalig ISIS) en vervolging van christenen in Irak en Syrië. Het logo van #WeAreN is het nasrani-teken, de Arabische letter N. De eerste letter van het woord ‘nasrani’ oftewel: ‘Nazarener’.

Deze naam gebruiken moslims om volgelingen van Jezus van Nazareth (christenen) aan te duiden. Christenen wereldwijd gebruiken hetzelfde teken nu om te zeggen: ‘Ik ben er trots op om nasrani te zijn’ of ‘we zijn allemaal christenen’; We Are N(asrani).

De campagne #WeAreN wordt in Nederland gedragen door Jubilee Campaign, Open Doors, SDOK en Kerk in Nood, Trans World Radio, Stichting Gave, gerechtigheidsbeweging De 4e Musketier en Samen Kerk in Nederland (SKIN).