Recensie

Bruut geweld en iets meer diepgang

17-04-2015 11:29

De pilot van Marvel/Netflix-serie Daredevil gooide de kijker direct in het diepe. Matt Murdock (Charlie Cox) bleek als kind blind te zijn geraakt. Dat bleek vooral te zorgen voor een beter gehoor, waarvan hij gebruik maakte bij zijn gevechten ’s nachts tegen Russische gangsters. Maar de strijd van Murdock tegen de misdaad vond ook overdag plaats, via een nieuw advocatenbureau dat hij in de pilot oprichtte samen met vriend Foggy Nelson (Elden Henson). De twee vonden in Karen Page (Deborah Ann Woll) een secretaresse.

Iets meer diepgang

Met de tweede aflevering van de serie, Cut Man doet showrunner Drew Goddard een stapje terug en wordt er een diepgaandere blik op het verleden van Matt geworpen. Via een reeks flashbacks onthult Goddard dat Matts vader, Jack, bokser was en dan vooral eentje die omkoopbaar was. Dat is precies wat gebeurt in de aflevering. Een stel gangsters biedt hem geld, om in de toekomst van zijn onlangs blind geworden zoontje te voorzien. Dan moet hij wel neergaan in de vijfde ronde van een gevecht.

In plaats van zich daar netjes aan te houden, besluit Jack een vriend van hem te vragen geld in te zetten op zijn wedstrijd. Hij gaat er alles aan doen om te winnen, om Matt trots te kunnen maken. Leuk en aardig, maar het komt hem duur te staan, want aan het einde van Cut Man ligt Jack dood in een steegje. Nu dat uit de weg is, weten we in elk geval waar Matt zijn haat voor gangsters vandaan heeft.

De Night Nurse en Tarantino-achtig geweld

Het andere deel van Cut Man laat een voortzetting van Matts strijd tegen de Russische maffia zien. Hij wordt buiten westen in een afvalcontainer gevonden door een zenuwachtige tiener, die hem meeneemt naar het appartement van zuster Claire (Rosario Dawson). Die is niet blij hem daar aan te treffen, maar besluit Matt toch te helpen. Dit kon ook niet anders, want Claire is in de comics niemand minder dan de Night Nurse. Zij lapt de vele superhelden van Hell’s Kitchen op, na hun gevechten tegen de georganiseerde misdaad. Het zou dan ook goed kunnen dat Dawson ook in de andere Marvel/Netflix-series een rol speelt, als verbindend element.

Terwijl Matt opgelapt wordt door Claire, vertelt hij op jacht te zijn op mensensmokkelaars, die een jongetje ontvoerd hadden. Hij was door hen in de val gelokt en om die reden eindigde hij in een afvalcontainer. Een gangster die gestuurd wordt om het zaakje af te maken, delft uiteindelijk het onderspit, maar niet voordat hij onthult waar Matt het jongetje kan vinden.

Wat volgt is een brute actiescène, die in één shot opgenomen is. In deze minutenlange scène neemt Matt het op tegen een hele reeks maffialeden en slaat hen stuk voor stuk tegen de grond. Niet zonder gevolg, want hij gaat zelf ook een aantal keren neer. De scène is typisch voor Netflix, een streamingkanaal dat erom bekend staat weinig grenzen te stelen aan het geweld in zijn series. Verder is het eens wat nieuws voor de relatief bloedeloze actie waar Marvel weer om bekend staat en komt het geheel een beetje over als iets dat thuis zou passen in een Tarantino-film.

Foggy & Karen

De andere verhaallijn in Cut Man dient ter verdieping van Foggy en Karen. In een paar scènes die tussendoor gepropt zijn, gaan ze samen drinken en raken ze flink dronken. Het geheel is leuk, maar duurt eigenlijk veel te lang, vooral omdat het verder nergens heen leidt. Verder valt op dat de chemie tussen Henson en Woll niet zo sterk is, waardoor de scènes ook niet allemaal overtuigen.

Cut Man is een sterke tweede aflevering, die net iets minder tempo heeft dan de pilot. Niet gek ook, want showrunner Drew Goddard heeft nog elf afleveringen de ruimte om een verhaal breed op te zetten. Het valt te hopen dat Goddard zijn tijd blijft nemen en Daredevil lekker realistisch houdt.