Column

De origineelste boxers komen uit Amsterdam

14-09-2012 14:39

Onderbroeken. De kans is groot dat je er ooit één aan hebt gehad en ook nu niet in Adamskostuum gehuld bent. Want, sociaal wenselijk en niet nudistisch zijn. Maar welke onderbroeken doen er toe? Dat zijn die van de jonge twintigers Thijs en Mart uit Amsterdam.

Voordat de eerste donshaartjes op je bovenlip verschenen en je nog geen idee had wat al die halfnaakte vrouwen deden in videoclips met stoere rappers, droeg je ongetwijfeld ballenknijpers. Wat oké is, want niemand zag er uit in de jaren ’90 en op de basisschool deed het er weinig toe wat je droeg. Zolang er maar tekenfilmfiguren op prijkten en het een partijtje voetbal op het schoolplein niet in de weg stond. Niet dat alles beter was vroeger, maar wel een stuk simpeler.

Totdat je op de middelbare school kwam, met een rugzak waar de gemiddelde backpacker jaloers op zou zijn. Merken deden er opeens toe en met een lullige ballenknijper kwam je niet meer weg. De strakke boxershort was even hip als hardcore in de jaren ’90. Zo hip, dat-ie gezien mocht worden. Sterker nog: je kon er niet omheen. Dankzij de baggy pants die tot iets boven de knie gedragen werden, kon het je niet ontgaan dat Björn Borg goede zaken deed aan het begin van deze eeuw.

Gelijk Balkenende I t/m IV is ook deze mode vervlogen. Tout hip Nederland doet zijn best om nonchalant te zijn (de ironie, de ironie). Onbedoelde strakke broeken, old-school hemden en hempies. En zowaar: de revival van de losse boxer.

Het is een misverstand dat louter vrouwen opzoek zijn naar unieke kleding. Een H&M’ertje is aardig, maar je baalt als je op dat vreselijk geweldige feest de zesde bent die aankomt zetten met dat Jimi Hendrix shirt. Zo gaat dat ook ongeveer met boxershorts (en in mindere mate met sokken). Het is geen eerste indruk, maar wel eentje die er toe doet.

Zo dachten Thijs Verhoef en Mart Lieverse er ook over. Ze maken boxershorts met unieke prints. Bloemetjes, dierenprints, vissen: niets te gek voor de jongens van Melow. Wat dit initiatief uniek maakt, is dat er slechts een paar boxershorts met dezelfde opdruk gemaakt worden. Waardoor de kans alleen maar toeneemt dat je de enige bent in jouw postcodegebied met die boxershort. Wat de schade is? 25 hard verdiende euro’s, nul bezorgkosten. Nu online, later in de winkels.